torsdag 26 april 2012

Snabbmacka

Imorse testade jag att göra en macka i micron, fördelarna var att det gick väldigt fort att göra, 2 min i micron, sen blev man väldigt mätt på bara en macka. Mycket bra grejer i, ägg, kokosfett och fiberhusk. I orginalreceptet som jag hittade här så var det kokosmjöl, men det hade jag inte hemma så det blev mandelmjöl istället, gick bra det också. När mackan var klart så rostade jag den får att få lite färg och krispig yta. Konsistensen var väldigt lik en vanlig macka, smaken var lite för äggig för mig som inte är så förtjust i ägg, men Jimmy tycker den var jätte god. Så om du gillar ägg men vill ha en macka på morgonen så är det här perfekt! När det gäller kokosfett så köp inte den med silvrigt papper i kyldisken, finns inget nyttigt i den, köp den som inte är kyld istället.



Snabbmacka (gjorde två eftersom mina djupa tallrikar är rätt små)
  • 2ägg
  • 1 msk kokosfett
  • 1,5 msk kokosmjöl/mandelmjöl
  • knappt 1 msk fiberhusk
  • Lite salt
Börja med att smälta kokosfettet i en djup tallrik i micron. Vispa ihop äggen med kokosfettet i tallriken med en gaffel. Blanda torra ingredienser för sig och sen ner i äggblandningen. Mikra i 2min på högsta effekt. Rosta gärna och sen på ditt favoritpålägg!

Idag är det dags för kvällsjobb för mig, ska ta och snöra på mig springskorna och ta en vända i skogen. Ha en bra dag!

6 kommentarer:

  1. Bra recept! Sparar genast! Jag älskar ägg i alla former så för mig passar denna macka perfekt! :)
    Ha en fin dag!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du ägg då gillar du garanterat det här :) Perfekt att äta en macka till frukost ibland :) Ha en fin dag!

      Radera
  2. Tycker inte det verkar gott att göra macka i micron. Fast jag tyckte ju inte heller att plättar på fiberhusk, blomkålsmos eller ägg med smör verkade gott heller så jag ska väll svälja mina tvivel och testa! Förhoppningsvis blir jag motbevisad än en gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar inte tanken på att laga något i micron, men det här funkade riktigt bra, rosta den efteråt och du får en riktigt fin yta. Hoppas att du gillar, för attans vad mätt jag har hållt mig. Ha en bra dag!

      Radera
  3. Vart hittar man denna typ av kokosfett? Vet att det finns på nätet men det blir lite dyrt med frakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där burken köpte jag på Ica maxi, har sett den i fler butiker. Tänk på att den inte står i kylen utan brukar stå bland ekologiska varor. Ha det bra!

      Radera